№ | Назва заходу | Дата | Клас | Відповідальний |
1 | Проводити виховну роботу в напрямку формування в учнів відповідальності, моральних якостей, спрямованих на попередження випадків різних видів насильства | Протягом семестру | 1-11 | Коваленко М.А Малькова Л.І |
2 | Проводити педагогічну просвіту батьків з використанням сучасних форм і методів, активно залучати їх до участі у виховних заходах | Протягом семестру | 1-11 | Класні керівники |
3 | Проводити попереджувальну роботу з батьками щодо недопущення випадків жорстокого поводження з дітьми в сім’ях, а також з боку інших учнів | Протягом семестру | 1-11 | Класні керівники |
4 | Організовувати соціально-психологічний супровід дітей, які потрапили у складні життєві обставини | Протягом семестру | 1-11 | Лисак Д |
5 | Продовжити співпрацю з правоохоронними органами щодо профілактики конфліктів та інших негативних проявів серед учнів | Протягом семестру | 1-11 | Коваленко М.А Малькова Л.І |
6 | Продовжити співпрацю з державними установами, громадськими та благодійними організаціями, які працюють в інтересах дітей, сприяти участі навчального закладу в інноваційних просвітницько-профілактичних програмах та проектах | Протягом семестру | 1-11 | Коваленко М.А Малькова Л.І |
7 | Застосовувати систему психолого-педагогічного діагностування з метою виявлення учнів «групи соціального ризику» | Протягом семестру | 1-11 | Лисак Д |
8 | Взяти участь в міській акції «16 днів проти насильства» | Листопад | 1-11 | Лисак Д класні керівники |
9 | Провести тренінгові заняття «Профілактика булінгу в учнівському середовищі» | Щовівторка щопонеділка | 5-8 2-4 | Лисак Д |
10 | Розробити правила-поради «Як допомогти дітям впоратись з булінгом» | До 01.10 | Лисак Д | |
11 | Розпочати роботу психологічних консультацій для батьків та учнів школи | З 02.09 | Лисак Д | |
12 | Провести бесіду-тренінг для батьків «Що таке булінг. Чому про нього потрібно все знати батькам» | Протягом семестру | ||
13 | Провести години спілкування на тему «Кібербулінг» | Протягом семестру | 8-11 | Класні керівники |
14 | Переглянути відео презентації та відеоролики «Булінг в школі. Як його розпізнати», «Кібербулінг або агресія в інтернеті:способи розпізнання і захист дитини» та інші | Протягом семестру | 3-7 | Лисак Д |
15 | Розробити поради батькам, щодо зменшення ризику булінгу та кібербулінгу для власної дитини | До 01.10 | Лисак Д Малькова Л. | |
16 | Провести міні-тренінг «Булінгу - ні!» | Протягом семестру | 3-7 | Лисак Д Малькова Л |
17 | Провести засідання «круглого столу» для педагогічного колективу «Безпечна школа. Маски булінгу» | 19.10 | Лисак Д | |
18 | Оформити виставку малюнків «Ми – шкільна родина» | До 16.09 | 3-7 | Гордієнко О |
19 | Провести день інформування - «Поважаймо один одного» - «Стоп булінг» | Протягом семестру | 3-4 5-7 | Лисак Д |
20 | Провести бібліотечний урок «Спілкування між однолітками» | 17.10 | 7-мі | Горбенко О |
Мета акції— привернення уваги суспільства допроблем подолання насильства усім’ї, жорстокого поводження здітьми, протидії торгівлі людьми тазахисту прав жінок.Щорічна акція «16днів проти насильства» ініційована Першим всесвітнім інститутом жіночого лідерства 1991року. Власне тоді визначився зв’язок між насильством стосовно жінок таправами людей.
Дати початку тазавершення кампанії вибрані невипадково. Вони створюють символічний ланцюжок, поєднуючи заходи проти насильства стосовно жінок тадії щодо захисту прав людини, підкреслюючи, щобудь-які прояви насильства над людиною, незалежно від їїстаті, єпорушенням прав людини.
Уцей шістнадцятиденний період входять йінші важливі для демократичної спільноти дати:
1грудня— Міжнародний день боротьби зіСНІДом,
2грудня— Міжнародний день боротьби зрабством,
3грудня— Міжнародний день інвалідів,
3грудня— Міжнародний день волонтера,
4грудня— річниця інциденту вМонреалі.
Таким чином, майже кожний день від 25листопада до10грудня означений фактами тааргументами стосовно того, щобудь— які форми насильства єпорушенням прав людини.
25листопада усвіті відзначають «День Білої Стрічки», який відкриває міжнародну акцію «16днів проти насильства». Дуже важливо, щоб кожен знас усвідомив, щонасилля проти жінки— ценеміф, ареальна проблема, від якої навіть сьогодні, уXXIсторіччі, потерпають українські жінки. Країна якдержава докладає зусиль, аби викорінити насильство всім’ї: ухвалено відповідний закон; країна приєдналася докампанії ООН проти побутового насильства; започаткована загальнодержавна кампанія «Стоп— насильство».
Символом проти всіх форм насильства над жінками єбіла стрічка. Врезультаті жорстокого поводження тадомашнього насильства, жінки втрачають довіру, самоповагута, нажаль, вбагатьох випадках іжиття. Тому завдання суспільства повідношенню дожінок, які стали жертвами насильства,— вселити вних надію, щовихідє!
Контакти допомоги увипадку домашнього або гендерно зумовленого насильства
Якщо Визіштовхнулися знасильством (фізичним, сексуальним, психологічним чиекономічним)— зверніться задопомогою.
Національна «гаряча лінія» зпопередження домашнього насильства, торгівлі людьми ітендерної дискримінації (безкоштовно, анонімно таконфіденційно) для отримання консультацій юриста або психолога, атакож інформації щодо закладів, доякихВи можете звернутися подопомогу замісцем проживання:116-123(змобільного) або0-800-500-335(зістаціонарного) цілодобово
Урядова «гаряча» лінія протидії домашньому насильству:
1547 (цілодобово, анонімно, безкоштовно змобільного)
оНаціональна «гаряча» лінія для дітей тамолоді:116-111(безкоштовно змобільних телефонів),0-800-500-225(безкоштовно зістаціонарних тамобільних телефонів)
оТелефон інформаційної лінії центрів знадання безоплатної вторинної правової допомоги (цілодобово табезкоштовно зістаціонарного тамобільного):0-800-213-103
№ з/п | Завдання | Заходи | Цільова аудиторія | Термін виконання | Відповідальні |
1. | Нагадування батьківській громаді про ознаки, види булінгу (цькування) та його прояви в учнівському серед͔͕овищі та способи попередження цього явища | Оновлення інформації – пам'ятки на сайті закладу освіти для батьків «Шкільний булінг (цькування). Як припинити третирування дитини в школі та допомогти їй» | Батьківська громада учнів закладу освіти | Січень | Заступник директора з ВР |
2. | Формування у членів педагогічного колективу вміння запобігати негативним явищам та освоєння методів налагодження взаємодії | «Профілактика негативних явищ у учнівському середовищі. Як поліпшити ефективну співпрацю в шкільному колективі» | Педагогічні працівники | Січень | Адміністрація школи, практичний психолог, соціальний педагог |
3. | Актуалізація знань та практичних навичок розпізнавання ситуації булінгу (цькування) та своєчасно і правильно реагувати на його прояви в освітньому середовищі | Проходження навчання за програмою курсу «Протидія та попередження булінгу (цькуванню) в закладах освіти» на платформі масових відкритих онлайн-курсів Prometheus | Новоприбулі до школи педагогічні працівники | Січень | Педагогічні працівники |
4. | Актуалізація проблеми булінгу (цькування), висвітлення особливості даного явища в учнівському колективі, ознайомлення та розширення знань учнів закладу освіти з поняттям «булінг (цькування)», «шкільний булінг», його прояви | Тренінги-диспути «Булінг це… Види та способи його недопущення» | Учні 2-11-х класів | Протягом року | Соціальний педагог, класні керівники |
№ з/п | Завдання | Заходи | Цільова аудиторія | Термін виконання | Відповідальні |
5. | Створення позитивного емоційного настрою в колективі, почуття комфорту | Перегляд відео-презентацій, відеороли- ків «Толерантність. Толерантне спілкування» | Учні 5-11-х класів | Протягом року | Класні керівники 5-11-х класів |
6. | Профілактика негативної поведінки у дітей та підлітків, визначення проявів булінгу (цькування) вдома та в учнівському середовищі | Індивідуальні консультації для учнів і батьків із проблеми попередження булінгу вдома та в освітньому середовищі | Учні 1-11-х класів та батьки | Протягом року | Практичний психолог, соціальний педагог |
7. | Усвідомлення та дотримання Правил поведінки здобувачів освіти в закладі освіти учасниками освітнього процесу | Повторення Правил поведінки здобувачів освіти в закладі освіти | Учасники освітнього процесу | Січень-лютий | Адміністрація, учасники освітнього процесу |
8. | Формування доброзичливих стосунків та ефективної взаємодії в класному колективі | Перегляд відеороликів, години спілкування з теми «Дружба – це…», «Я вмію дружити», «Ми дружній клас» | Учасники освітнього процесу | Січень-лютий | Адміністрація, учасники освітнього процесу |
9. | Створення позитивного емоційного настрою в колективі, почуття комфорту, згуртованості учасників освітнього процесу | Просвітницька робота «Як бути однією командою» | Учні 4-11-х класів | Січень-лютий | Практичний психолог, соціальний педагог, класні керівники 4-11-х класів |
10. | Формування навичок зняття емоційного напруження, розуміння емоційного стану оточуючих людей | Години спілкування «Емоції, які вони бувають?», «Як подолати негативні емоції», «Конфлікти та шляхи їх вирішення» | Учні 3-11-х класів | Протягом року | Практичний психолог, соціальний педагог, класні керівники 3-11-х класів |
11. | Формування в учнів ключових компетентностей, необхідних для успішної життєдіяльності та самореалізації особистості, формування соціальних навичок та позитивного емоційного настрою | Залучення здобувачів освіти до гуртків, факультативів, різноманітних секцій | Учні 1-11-х класів | Протягом року | Класні керівники 1-11-х класів, заступник директора з ВР, соціальний педагог |
12. | Актуалізація власних побоювань, стереотипів поведінки та усвідомлення прав і обов’язків, відповідальності за своє життя та вчинки | Години спілкування «Правова свідомість, правова поведінка, відповідальність за своє життя» | Учні 1-11-х класів | Березень, жовтень | Соціальний педагог, класні керівники 1-11-х класів |
№ з/п | Завдання | Заходи | Цільова аудиторія | Термін виконання | Відповідальні |
13. | Усвідомлення прав та обов’язків учнями закладу освіти, відпрацювання навичок спілкування в можливих конфліктних ситуаціях | Залучення Шкільного офіцера поліції та представників ювенальної поліції до спільних заходів проти булінгу «Не допускай проявів булінгу над собою та іншими» | Учні 7-11-х класів | Протягом року | Заступник директора з ВР, соціальний педагог |
14. | Вивчення рівня згуртованості учнівських колективів закладу освіти, сформованості соціальних навичок та прийняття відмінностей однокласників | Спостереження за поведінкою учнів під час освітніх занять та на перерві | Учні 1-2-х класів | Листопад | Соціальний педагог, класні керівники 1-2-х класів |
15. | Вивчення рівня згуртованості учнівських колективів закладу освіти, сформованості соціальних навичок та прийняття відмінностей однокласників | Соціометричне дослідження класних колективів | Учні 3-11-х класів | Березень, жовтень | Соціальний педагог, класні керівники 3-11-х класів |
16. | Створення позитивного емоційного настрою в колективі, почуття комфорту, згуртованості класних колективів | Тренінгові заняття на згуртованість класних колективів | Учні 1-11-х класів | Квітень | Соціальний педагог, класні керівники 1-11-х класів |
17. | Формування толерантного ставлення один до одного та повага до своїх особистих кордонів та кордонів інших | Лекція-диспут «Особисті кордони: як їх окреслити та зберегти» | Учні 5-11-х класів | Травень | Практичний психолог, соціальний педагог |
18. | Поширення знань та практичних навичок щодо збереження фізичного та психічного здоров’я | Проходження навчання за програмою «Фізична безпека та протидія насиллю» у рамках комплексного курсу з безпеки «Курс-100» Міжнародного освітнього центру Safety Park | Учасники освітнього процесу | Травень-вересень | Класні керівники 1-11-х класів |
19. | Нагадування про формулу дружнього спілкування в освітньому колективі, в основі якого повага та толерантність | Години спілкування «Повага та толерантність-основа дружнього спілкування» | Учні 1-11-х класів | Вересень | Соціальний педагог, класні керівники 1-11-х класів |
20. | Актуалізація та обговорення проблеми домашнього насильства з батьківською громадою щодо проявів та способів недопущення цього явища | Батьківські збори «Ми є прикладом для наших дітей ( профілактика домашнього насильства)» | Батьки учнів 1-11-х класів | Вересень | Практичний психолог, соціальний педагог, класні керівники 1-11-х класів |
№ з/п | Завдання | Заходи | Цільова аудиторія | Термін виконання | Відповідальні |
21. | Ознайомлення батьківської громади з видами булінгу (цькування), його проявами в учнівському середовищі та способами недопущення явища | Оновлення інформації щодо профілактики булінгу (цькування) на сайті школи | Батьки та учні 1-11-х класів | Вересень | Заступник директора з ВР, практичний психолог, соціальний педагог |
22. | Створення позитивного емоційного настрою в колективі, почуття комфорту, згуртованості класних колективів | Загальношкільна акція «Долоньки толерантності» | Учні 1-11-х класів | Жовтень | Практичний психолог, соціальний педагог, класні керівники 1-11-х класів |
23. | Висвітлення поняття «булінгу (цькування)», «види булінгу», «шкільний булінг»; оптимізація стосунків у освітньому середовищі | Оформлення інформаційних стендів для батьків | Учні 9-11-х класів | Жовтень-Листопад | Практичний психолог, соціальний педагог |
24. | Розвиток навичок безконфліктного спілкування серед учасників освітнього процесу | Тренінгові заняття «Як налагодити взаємодію в колективі» | Учні 1-11-х класів | Грудень | Практичний психолог, соціальний педагог |
25. | Профілактика негативних проявів поведінки у дітей та підлітків, визначення проявів булінгу (цькування) вдома та в учнівському середовищі та способи недопущення | Загальношкільна акція «День рожевої сорочки» | Учні 5-11-х класів | Грудень | Практичний психолог, соціальний педагог |
Директор Є.ЯЩУК
1.Перш завсе необхідно вдома ліквідувати атмосферу, щосприяє перетворенню дитини на«жертву». Ніякої надмірної опікичи, навпаки деспотизму, покарань тапобиття запровину.
2.Окрім того необхідно обов’язково питати дитину, як справи у неї унавчальному закладі, маючи наувазі нетільки оцінки, айвідносини зодногрупниками. Обережно задавайте питання, оскільки цькування може бути нетільки відкритим, айприхованим, пасивним, наприклад: небажання сидіти підлітки заоднією партою, грати водній команді, ігнорування тощо. Якщо вивідчули певні негаразди, поговоріть здитиною таїїкласним керівником.
3.Якщо булінг уже відбувся, зважте його масштаби. Якщо цепроблема між двома дітьми, яка може бути залагоджена власними силами, краще надати дитині можливість самостійно розібратись танавчитись відстоювати власні інтереси.
4.Якщо ж третирування набуло вже великих розмірів, проаналізуйте разом здитиною, чизможе вона сама захистити себе тавідновити свій авторитет угрупі. Наприклад, якщо дитину дражнять з-за надмірної ваги варто записати їїуспортивну секцію.
5.Якщо ваша дитина дуже скромна та невпевнена у собі— допоможіть їй стати більш впевненою, адже підвищення самооцінки робить людину більш врівноваженою татерпимою доцькувань оточуючих. З’ясуйте, які гуртки відвідують їїоднолітки, чим займаються упозаурочний час. Можливо вашій дитині теж захочеться відвідувати якусь ізцих секцій, урезультаті чого вона зможе встановити контакт здеякими одногрупниками. Заохочуйте дитину доактивної участі узаходах, які зближують підлітків тадопомагають імнабути впевненості усобі.
6.Уособливо важких випадках, якщо ваша дитина, зпевних причин, стала ізгоєм угрупі, приверніть увагу класного керівника тапсихолога допроблеми. Вцьому випадку вам конче необхідною буде допомога фахівців.
1. Якщо дитина розповідає вам про бешкетника, зосередьте увагу накомфорті тапідтримці, непоказуючи, наскільки визасмучені. Підлітки часто нехочуть розповідати дорослим про залякування, тому щовідчувають себе ображеними таприниженими або турбуються проте, щобатьки будуть дуже перейматись іхвилюватись.
2. Іноді підлітки думають, ніби цеїхвласна провина, що, якби вони виглядали або вели себе по-іншому, тоцьогоб несталось. Іноді вони бояться, що, якщо розбишака дізнається, щовони комусь усе розповіли, тобуде щегірше. Інші побоюються, щоїхні батьки неповірять їмчинеробитимуть жодних дій уцьому напрямі. Абож підлітки хвилюються, щобатьки змусять їхдати відсіч бешкетнику, якого вони бояться. Хваліть дитину зате, щовона набралася сміливості порозмовляти проце. Переконайтеїї, щовона несамотня— багато людей отримують свою порцію знущань упевний момент. Підкресліть, щопогано робить бешкетник, анесама дитина. Переконайте сина чидоньку втому, щовипридумаєте, якправильно вчинити вцій ситуації, разом врахуєте всі тонкощі.
3. Іноді старший брат, сестра або друг можуть допомогти впоратися ізситуацією. Вашій дитині може бути корисно почути, якїїстаршу сестру, яку вона обожнює, дражнили через їїзубні брекети іяквона впоралася зцим. Старший брат або друг може також дати деяке уявлення проте, щовідбувається унавчальному закладі або там, детрапляються знущання, ідопоможе придумати краще рішення.
4. Сприймайте серйозно побоювання дитини, щознущання будуть щегіршими, якщо задирака дізнається, щоваша дитина розповіла про них. Впершу чергу варто зв’язатися зкласним керівником. Іноді корисно звернутися добатьків агресора. Вінших випадках Якщо вивже випробували ціметоди івсе щехочете порозмовляти збатьками дитини-булера, краще зробити цевофіційних умовах, наприклад, уприсутності адміністрації навчального закладу.
5. Унашій країні єзакони іправила, щозахищають від знущань насильства. Кривдники або їхні батьки несуть відповідальність заскоєні порушення. Удеяких випадках, якщо увас єсерйозні побоювання ізприводу безпеки вашої дитини, вам буде потрібно звернутись доорганів поліції.
6. Удома виможете знизити негативний вплив знущань. Навчайте підлітків спілкуватися зтакими друзями, які допомагають розвивати їхупевненість усобі. Допоможіть їмзнайомитися зіншими однолітками, відвідуючи різні гуртки чиспортивні секції. Ізнайдіть такі заняття для підлітків, які допоможуть їмпочуватись упевненими йсильними. Можливо, цебуде секція самооборони, карате або тренажерний зал.
7. Під впливом емоцій удорослих може виникнути пропозиція дитині дати відсіч агресору. Зрештою, вигніваєтеся, щоваша дитина страждає, і, можливо, удитинстві ваші батьки радили вам «постояти засебе», щовиуспішно зробили. Івипереймаєтеся, щоваша дитина все щепотерпає від рук розбишаки. Але важливо порадити дітям невідповідати назнущання бійкою або відповідними знущаннями. Цеможе швидко перерости внасильство, помсту, травмувати когось ізних. Замість цього найкраще відсторонитися від ситуації, поспілкуватися зіншими однолітками йрозповісти про все дорослим.
Дії батьків при вербальному булінгу: перш завсе, вчіть своїх підлітків поваги. Наприкладі власної моделі поведінки зміцнюйте їхню думку проте, щокожний заслуговує доброго ставлення: дякуйте викладачам, хваліть дитину таїїдрузів, виявляйте добре ставлення допрацівників магазинів, бібліотек, транспорту, будь-яких закладів. Розвивайте самоповагу підлітків івчіть їхцінувати свої сильні сторони. Найкращий захист, який можуть запропонувати батьки,— цезміцнення почуття власної гідності йнезалежності своєї дитини таїїготовності вжити заходи вразі потреби. Обговорюйте іпрактикуйте безпечні, конструктивні способи реагування вашої дитини наслова або дії булера. Разом придумуйте основні фрази, які ваш підліток може сказати своєму кривднику переконливим, але неворожим тоном, наприклад: «Твої слова неприємні», «Дай мені спокій» або «Відчепись», «Тиробиш мені боляче, яможу зробити тобі так само», «Янебуду терпіти знущання».
Дії батьків при фізичному булінгу: якщо випідозрюєте, щовашу дитину піддають фізичному насильству, почніть випадкову розмову— спитайте, яксправи унавчальному закладі, щовідбувалось під час обіду чинаперерві, подорозі додому. Наоснові відповідей з’ясуйте вдитини, чивів хто-небудь себе образливо уставленні донеї. Намагайтеся стримувати емоції. Підкресліть важливість відкритого, постійного зв’язку дитини звами, викладачами або психологом. Документуйте дати йчас інцидентів, пов’язаних зізнущаннями, відповідну реакцію залучених осіб таїхдії. Незвертайтесь добатьків розбишак, щоб розв’язати проблему самостійно. Якщо фізичне насильство над вашою дитиною продовжується йвам потрібна додаткова допомога замежами навчального закладу, зверніться домісцевих правоохоронних органів. Існують закони про боротьбу іззалякуванням ідомаганнями, які передбачають оперативні коригувальні дії.
Дії батьків при кібербулінгу: повідомлення образливого характеру можуть поширюватись анонімно ішвидко, щопризводить доцілодобового кіберзалякування, тому спочатку встановіть домашні правила користування Інтернетом.. Будьте обізнаними щодо популярних іпотенційно образливих сайтів, додатків іцифрових пристроїв, перш ніж ваша дитина почне використовуватиїх. Скажіть їйпроте, щоколи вона піддається кіберзалякуванню, тонеповинна втягуватись, реагувати або провокувати кривдника. Замість цього їйнеобхідно повідомити про все вам, щоб визмогли роздрукувати провокаційні повідомлення, включаючи дати тачас їхотримання. Повідомте про цеунавчальний заклад таІнтернет-провайдера. Якщо кіберзалякування загострюється ймістить погрози таповідомлення явного сексуального характеру, зверніться доправоохоронних органів.
Якщо дитина повідомляє вам, щовона або щехтось піддається знущанням, булінгу, підтримайтеїї, похваліть зате, щовона набралася сміливості йрозповіла вам проце, зберіть інформацію (при цьому неварто сердитись ізвинувачувати саму дитину). Підкресліть різницю між доносом зметою просто завдати комусь неприємностей тавідвертою розмовою здорослою людиною, яка може допомогти. Завжди вживайте заходи проти знущань, булінгу, особливо якщо насильство набуває важкі форми або постійний характер, зв’яжіться звикладачем, соціальним педагогом, психологом або директором навчального закладу вашої дитини, щоб контролювати ситуацію доти, доки вона неприпиниться.
У вкладенні
У вкладенні
День протидії булінгу присвячений боротьбі з однією з найбільш поширених проблем, з якими доводиться зіштовхуватися учням, вчителям і батькам у всьому світі. Цькування з боку однолітків є однією з найбільш поширених причин суїциду серед дітей і підлітків.
Організація Об’єднаних Націй визнала епідемію залякування і цькування і в 2012 році оголосила 4 травня – U.N. Anti-Bullying Day. З цього часу кампанію боротьби з булінгом встигли підтримати 25 країн. Нещодавно до них приєдналася і Україна. Адже наша країна входить до 10-ти європейських країн з найвищим рівнем булінгу. Зважаючи на серйозність і масштаб проблеми, Україна почала робити рішучі кроки для її вирішення.Істотно сприяє цьому наявність і доступність різноманітних ресурсів, зокрема, інформаційних.
Міністерство освіти і науки України
Протидія булінгу в закладах освіти - системний підхід.
КНИГА У ВКЛАДЕННІ
Docudays UA спільно з Українською Гельсінською спілкою з прав людини (УГСПЛ) продовжують Кампанію проти кібербулінгу та пропонують кваліфіковану юридичну допомогу дітям та/чи батькам дітей, які опинились у ситуації кібербулінгу.
Docudays UAспільно зУкраїнською Гельсінською спілкою зправ людини (УГСПЛ) пропонують кваліфіковану юридичну допомогу дітям та/чи батькам дітей, які опинились уситуації кібербулінгу.
Увітчизняному законодавстві встановлена адміністративна відповідальність забулінг. Але запропоновані законодавством заходи зпротидії кібербулінгу недостатньо захищають дітей від психологічного таемоційного насильства через Інтернет.
Тепер, щоб протидіяти кібербулінгу йзахиститися від нападників вонлайн, удитини таїїбатьків єальтернатива: незалишитися сам насам ізпроблемою, азвернутися поправову допомогу.Якщови:
№ з/п | Завдання | Заходи | Цільова аудиторія | Термін виконання | Відповідальні |
1. | Нагадування батьківській громаді про ознаки, види булінгу (цькування) та його прояви в учнівському серед͔͕овищі та способи попередження цього явища | Оновлення інформації – пам'ятки на сайті закладу освіти для батьків «Шкільний булінг (цькування). Як припинити третирування дитини в школі та допомогти їй» | Батьківська громада учнів закладу освіти | Січень | Заступник директора з ВР |
2. | Формування у членів педагогічного колективу вміння запобігати негативним явищам та освоєння методів налагодження взаємодії | «Профілактика негативних явищ у учнівському середовищі. Як поліпшити ефективну співпрацю в шкільному колективі» | Педагогічні працівники | Січень | Адміністрація школи, практичний психолог, соціальний педагог |
3. | Актуалізація знань та практичних навичок розпізнавання ситуації булінгу (цькування) та своєчасно і правильно реагувати на його прояви в освітньому середовищі | Проходження навчання за програмою курсу «Протидія та попередження булінгу (цькуванню) в закладах освіти» на платформі масових відкритих онлайн-курсів Prometheus | Новоприбулі до школи педагогічні працівники | Січень | Педагогічні працівники |
4. | Актуалізація проблеми булінгу (цькування), висвітлення особливості даного явища в учнівському колективі, ознайомлення та розширення знань учнів закладу освіти з поняттям «булінг (цькування)», «шкільний булінг», його прояви | Тренінги-диспути «Булінг це… Види та способи його недопущення» | Учні 2-11-х класів | Протягом року | Соціальний педагог, класні керівники |
№ з/п | Завдання | Заходи | Цільова аудиторія | Термін виконання | Відповідальні |
5. | Створення позитивного емоційного настрою в колективі, почуття комфорту | Перегляд відео-презентацій, відеороли- ків «Толерантність. Толерантне спілкування» | Учні 5-11-х класів | Протягом року | Класні керівники 5-11-х класів |
6. | Профілактика негативної поведінки у дітей та підлітків, визначення проявів булінгу (цькування) вдома та в учнівському середовищі | Індивідуальні консультації для учнів і батьків із проблеми попередження булінгу вдома та в освітньому середовищі | Учні 1-11-х класів та батьки | Протягом року | Практичний психолог, соціальний педагог |
7. | Усвідомлення та дотримання Правил поведінки здобувачів освіти в закладі освіти учасниками освітнього процесу | Повторення Правил поведінки здобувачів освіти в закладі освіти | Учасники освітнього процесу | Січень-лютий | Адміністрація, учасники освітнього процесу |
8. | Формування доброзичливих стосунків та ефективної взаємодії в класному колективі | Перегляд відеороликів, години спілкування з теми «Дружба – це…», «Я вмію дружити», «Ми дружній клас» | Учасники освітнього процесу | Січень-лютий | Адміністрація, учасники освітнього процесу |
9. | Створення позитивного емоційного настрою в колективі, почуття комфорту, згуртованості учасників освітнього процесу | Просвітницька робота «Як бути однією командою» | Учні 4-11-х класів | Січень-лютий | Практичний психолог, соціальний педагог, класні керівники 4-11-х класів |
10. | Формування навичок зняття емоційного напруження, розуміння емоційного стану оточуючих людей | Години спілкування «Емоції, які вони бувають?», «Як подолати негативні емоції», «Конфлікти та шляхи їх вирішення» | Учні 3-11-х класів | Протягом року | Практичний психолог, соціальний педагог, класні керівники 3-11-х класів |
11. | Формування в учнів ключових компетентностей, необхідних для успішної життєдіяльності та самореалізації особистості, формування соціальних навичок та позитивного емоційного настрою | Залучення здобувачів освіти до гуртків, факультативів, різноманітних секцій | Учні 1-11-х класів | Протягом року | Класні керівники 1-11-х класів, заступник директора з ВР, соціальний педагог |
12. | Актуалізація власних побоювань, стереотипів поведінки та усвідомлення прав і обов’язків, відповідальності за своє життя та вчинки | Години спілкування «Правова свідомість, правова поведінка, відповідальність за своє життя» | Учні 1-11-х класів | Березень, жовтень | Соціальний педагог, класні керівники 1-11-х класів |
№ з/п | Завдання | Заходи | Цільова аудиторія | Термін виконання | Відповідальні |
13. | Усвідомлення прав та обов’язків учнями закладу освіти, відпрацювання навичок спілкування в можливих конфліктних ситуаціях | Залучення Шкільного офіцера поліції та представників ювенальної поліції до спільних заходів проти булінгу «Не допускай проявів булінгу над собою та іншими» | Учні 7-11-х класів | Протягом року | Заступник директора з ВР, соціальний педагог |
14. | Вивчення рівня згуртованості учнівських колективів закладу освіти, сформованості соціальних навичок та прийняття відмінностей однокласників | Спостереження за поведінкою учнів під час освітніх занять та на перерві | Учні 1-2-х класів | Листопад | Соціальний педагог, класні керівники 1-2-х класів |
15. | Вивчення рівня згуртованості учнівських колективів закладу освіти, сформованості соціальних навичок та прийняття відмінностей однокласників | Соціометричне дослідження класних колективів | Учні 3-11-х класів | Березень, жовтень | Соціальний педагог, класні керівники 3-11-х класів |
16. | Створення позитивного емоційного настрою в колективі, почуття комфорту, згуртованості класних колективів | Тренінгові заняття на згуртованість класних колективів | Учні 1-11-х класів | Квітень | Соціальний педагог, класні керівники 1-11-х класів |
17. | Формування толерантного ставлення один до одного та повага до своїх особистих кордонів та кордонів інших | Лекція-диспут «Особисті кордони: як їх окреслити та зберегти» | Учні 5-11-х класів | Травень | Практичний психолог, соціальний педагог |
18. | Поширення знань та практичних навичок щодо збереження фізичного та психічного здоров’я | Проходження навчання за програмою «Фізична безпека та протидія насиллю» у рамках комплексного курсу з безпеки «Курс-100» Міжнародного освітнього центру Safety Park | Учасники освітнього процесу | Травень-вересень | Класні керівники 1-11-х класів |
19. | Нагадування про формулу дружнього спілкування в освітньому колективі, в основі якого повага та толерантність | Години спілкування «Повага та толерантність-основа дружнього спілкування» | Учні 1-11-х класів | Вересень | Соціальний педагог, класні керівники 1-11-х класів |
20. | Актуалізація та обговорення проблеми домашнього насильства з батьківською громадою щодо проявів та способів недопущення цього явища | Батьківські збори «Ми є прикладом для наших дітей ( профілактика домашнього насильства)» | Батьки учнів 1-11-х класів | Вересень | Практичний психолог, соціальний педагог, класні керівники 1-11-х класів |
№ з/п | Завдання | Заходи | Цільова аудиторія | Термін виконання | Відповідальні |
21. | Ознайомлення батьківської громади з видами булінгу (цькування), його проявами в учнівському середовищі та способами недопущення явища | Оновлення інформації щодо профілактики булінгу (цькування) на сайті школи | Батьки та учні 1-11-х класів | Вересень | Заступник директора з ВР, практичний психолог, соціальний педагог |
22. | Створення позитивного емоційного настрою в колективі, почуття комфорту, згуртованості класних колективів | Загальношкільна акція «Долоньки толерантності» | Учні 1-11-х класів | Жовтень | Практичний психолог, соціальний педагог, класні керівники 1-11-х класів |
23. | Висвітлення поняття «булінгу (цькування)», «види булінгу», «шкільний булінг»; оптимізація стосунків у освітньому середовищі | Оформлення інформаційних стендів для батьків | Учні 9-11-х класів | Жовтень-Листопад | Практичний психолог, соціальний педагог |
24. | Розвиток навичок безконфліктного спілкування серед учасників освітнього процесу | Тренінгові заняття «Як налагодити взаємодію в колективі» | Учні 1-11-х класів | Грудень | Практичний психолог, соціальний педагог |
25. | Профілактика негативних проявів поведінки у дітей та підлітків, визначення проявів булінгу (цькування) вдома та в учнівському середовищі та способи недопущення | Загальношкільна акція «День рожевої сорочки» | Учні 5-11-х класів | Грудень | Практичний психолог, соціальний педагог |
Директор Є.ЯЩУК
Міністерство цифрової трансформації у співпраці з ЮНІСЕФ та за інформаційної підтримки Міністерства освіти і науки України, Координаційного центру з надання правової допомоги та Міністерства юстиції України випустило чат-бот “Кіберпес”, у якому можна дізнатись про те, як діяти дітям, батькам і вчителям у випадку кібербулінгу.
У чат-боті “Кіберпес” можна знайти інформацію про те:
що таке «кібербулінг» та як він проявляється;
як визначити контент, що містить кібербулінг;
що робити, якщо вас кібербулять;
як видалити матеріали, що містять кібербулінг;
як попередити кібербулінг;
Щорічно в Україні з 25 листопада до 10 грудня включно проводиться Всеукраїнська акція «16 днів проти насильства». Мета акції – привернення уваги суспільства до проблем подолання насильства у сім’ї, жорстокого поводження з дітьми, протидії торгівлі людьми та захисту прав жінок.
Під час підготовки до уроку використані матеріали, які було підготовлено та адаптовано у межах проєкту Ради Європи «Боротьба з насильством щодо дітей в Украіни
Дні тижня | Інтервали робочого часу | ОН – лайн Консультації | |
з 08.00 год | по 16.30 год | по 14.00 год | |
Понеділок | 08:00 | 16:30 | С 10.00 до 12.00 |
Вівторок | 08:00 | 16:30 | С 11.00 до 14.00 |
Середа | С 11.00-14.00 | ||
Четверг | 08:00 | 16:30 | С 10.00 до 13.00 |
П’ятниця | 08:00 | 16:30 | С 9.00 до 13.00 |
Номер телефону 093-028-36-73! | Viber и Telegram |
Сексуальна експлуатація та сексуальне насильство щодо дітей досі є трагічною реальністю для всіх суспільств. Це порушення прав дітей, що завдає довготривалих та часто згубних наслідків на все їхнє життя.
Завданнями проведення Європейського дня захисту дітей від сексуальної експлуатації та сексуального насильства є:
Кожного року відзначення цього дня має певну тематичну спрямованість та є приводом для розробки та впровадження інноваційних інструментів, присвячених обраній темі. Так, цьогоріч, з метою захисту дітей від сексуальних ризиків в Інтернеті Міністерство освіти і науки України рекомендує закладам загальної середньої освіти доєднатись до відзначення Європейського дня захисту дітей від сексуальної експлуатації та сексуального насильства 18 листопада
Загальні питання
1. Цей Порядок розроблено відповідно до Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)».
2. Цей Порядок визначає процедуру подання та розгляду заяв про випадки булінгу (цькуванню).
3. Заявниками можуть бути здобувачі освіти, їх батьки/законні представники, працівники та педагогічні працівники закладу та інші особи.
4. Заявник забезпечує достовірність та повноту наданої інформації.
5. У цьому Порядку терміни вживаються у таких значеннях:
Булінг (цькування)– діяння (дії або бездіяльність) учасників освітнього процесу, які полягають у психологічному, фізичному, економічному, сексуальному насильстві, у тому числі із застосуванням засобів електронних комунікацій, що вчиняються стосовно малолітньої чи неповнолітньої особита (або)такою особою стосовно інших учасників освітнього процесу, внаслідок чого могла бути чи була заподіяна шкода психічному або фізичному здоров’ю потерпілого.
Типовими ознаками булінгу (цькування) є:
- систематичність (повторюваність) діяння;
- наявність сторін – кривдник (булер), потерпілий (жертва булінгу), спостерігачі (за наявності);
- дії або бездіяльність кривдника, наслідком яких є заподіяння психічної та/або фізичної шкоди, приниження, страх, тривога, підпорядкування потерпілого інтересам кривдника, та/або спричинення соціальної ізоляції потерпілого.
Подання заяви про випадки булінгу (цькуванню)
1. Здобувачі освіти, працівники та педагогічні працівники, батьки та інші учасники освітнього процесу, яким стало відомо про випадки булінгу (цькування), учасниками або свідками якого стали, або підозрюють його вчинення по відношенню до інших осіб за зовнішніми ознаками, або про які отримали достовірну інформацію від інших осіб зобов’язані повідомляти керівнику закладу.
2. Розгляд та неупереджене з’ясування обставин випадків булінгу (цькування) здійснюється відповідно до поданих заявниками заяв про випадки булінгу (цькування) (далі – Заява).
3. Заяви, що надійшли на електронну пошту закладу отримує секретар, яка зобов’язанатерміново повідомитикерівника закладу та відповідальну особу.
4. Прийом та реєстрацію поданих Заяв здійснює відповідальна особа, а в разі її відсутності – керівник закладу або його заступник.
5. Заяви реєструються в окремому журналі реєстрації заяв про випадки булінгу (цькування).
6. Форма та примірний зміст Заяви оприлюднюється на офіційному веб-сайті закладу.
7. Датою подання заяв є дата їх прийняття.
8. Розгляд Заяв здійснює керівник закладу з дотриманням конфіденційності.
Відповідальна особа
1. Відповідальною особою призначається працівник закладу освіти з числа педагогічнихпрацівників.
2. До функцій відповідальної особи відноситься прийом та реєстрація Заяв, повідомлення керівника закладу.
3. Відповідальна особа призначається наказом керівника закладу.
4. Інформація про відповідальну особу та її контактний телефон оприлюднюється на офіційному веб-сайті закладу.
Комісія з розгляду випадків булінгу ( цькування)
1. За результатами розгляду Заяви керівник закладу видає рішення про проведення розслідування випадків булінгу (цькування) із визначенням уповноважених осіб.
2. З метою розслідування випадків булінгу (цькування) уповноважені особи мають право вимагати письмові пояснення та матеріали у сторін.
3. Для прийняття рішення за результатами розслідування керівник закладу створює комісію з розгляду випадків булінгу (цькування) (далі – Комісія) та скликає засідання.
4. Комісія створюється наказом керівника закладу.
5. До складу комісії можуть входити педагогічні працівники (у томі числі психолог, соціальний педагог), батьки постраждалого та булера, керівник закладу та інші заінтересовані особи.
6. Комісія у своїй діяльності керується законодавством України та іншими нормативними актами.
7. Якщо Комісія визначила що це був булінг (цькування), а не одноразовий конфлікт чи сварка, тобто відповідні дії носять систематичний характер, то керівник закладу освіти зобов’язаний повідомити уповноважені органи Національної поліції (ювенальна поліція) та службу у справах дітей.
8. У разі, якщо Комісія не кваліфікує випадок як булінг (цькування), а постраждалий не згодний з цим, то він може одразу звернутись до органів Національної поліції України із заявою, про що керівник закладу освіти має повідомити постраждалого.
9. Рішення Комісії приймаються більшістю її членів та реєструються в окремому журналі, зберігаються в паперовому вигляді з оригіналами підписів всіх членів Комісії.
10. Потерпілий чи його/її представник можуть звертатися відразу до уповноважених органів Національної поліції України (ювенальна поліція) та службу у справах дітей з повідомленням про випадки булінгу (цькування).
Терміни подання та розгляду Заяв
1. Заявники зобов’язані терміново повідомляти керівнику закладу про випадки булінгу (цькування), а також подати Заяву.
2. Рішення про проведення розслідування із визначенням уповноважених осіб видається протягом 1 робочого дня з дати подання Заяви.
3. Розслідування випадків булінгу (цькування) уповноваженими особами здійснюється протягом 3 робочих днів з дати видання рішення про проведення розслідування.
4. За результатами розслідування протягом 1 робочого дня створюється Комісія та призначається її засідання на визначену дату але не пізніше чим через 3 робочих дні після створення Комісії.
№ з/п | Назва заходу | Термін виконання | Виконавці |
Нормативно-правове та інформаційне забезпечення попередження насильства та булінгу | |||
1. | Наради з різними категоріями працівників з питань профілактики булінгу (цькування): ·педагогічний персонал; ·допоміжний персонал; ·технічний персонал. | Вересень | Адміністрація |
2. | Обговорення та прийняття правил поведінки в групах/класах, оформлення правил у вигляді наочного стенду | Вересень | Класні керівники, вихователі, старости класів (7–9 класи) |
3. | Організація механізмів звернення та встановлення інформаційних скриньок для повідомлень про випадки булінгу (цькування) | Вересень | Психолог, соціальний педагог Класні керівники |
4. | Створення (або оновлення) розділу про профілактику булінгу (цькування) і розміщення нормативних документів на сайті закладу освіти | Вересень | Відповідальний за роботу сайту школи |
5. | Підготовка методичних рекомендацій для педагогів: ·з вивчення учнівського колективу; ·з розпізнавання ознак насильства різних видів щодо дітей | Жовтень | Практичний психолог |
6. | Підготовка тематичних буклетів за участю старшокласників | Листопад | Класні керівники, вихователі 7 – 9 кл. |
Робота з вчителями та іншими працівниками закладу освіти | |||
7. | Проведення навчальних семінарів для вчителів щодо запобігання булінгу (цькування) та заходів реагування. | Жовтень | Заступник директора з НВР, практичний психолог |
8. | Тренінг для вчителів щодо запобігання булінгу (цькування) у закладі освіти | Січень | Заступник директора з НВР, практичний психолог |
9. | Співбесіда з класними керівниками та вихователями за результатами діагностики класного колективу | Щомісяця | практичний психолог, класні керівники, вихователі |
10. | Консультування класних керівників та вихователів психологом, соціальним педагогом з проблемних ситуацій. | Постійно | практичний психолог, заступник директора з НВР |
Робота з учнями | |||
11. | Диспут «Що псує стосунки між людьми» (8 – 9 кл.) | вересень | вихователі 8 – 9 кл. |
12. | Виховний захід до Дня ненасильства (5 – 9 кл.) | жовтень | вихователі 5 – 9 кл. |
13. | Година спілкування “Толерантність людини – найважливіша умова миру і злагоди в сім’ї, колективі, суспільстві” | листопад | вихователі 5 – 9 кл. |
14. | Година правової грамотності “Великі права маленької дитини” | грудень | вихователі 1 – 4 кл. |
15. | Міні-тренінг "Як навчити дітей безпечної поведінки в Інтернеті" (2 – 4 кл.) | лютий | практичний психолог |
16. | Бесіда –тренінг «Віртуальний терор: тролінг і кібербулінг» (8 – 9 кл.) | березень | практичний психолог |
17. | Дебати: «Право на приватне життя» | квітень | вихователі 8 – 9кл. |
18. | Перегляд відеороликів «Нік Вуйчич пробулінг у школі», «Булінгушколіта як з ним боротися – говоримо з Уповноваженим Президента України..», «Зупиніться!!! МОЯ Історія про Булінгі Кібербулінг». | Протягом року | вихователі 5 – 9 кл. |
Робота з батьками | |||
19. | Тематичні загальношкільні батьківські збори | Вересень | Адміністрація |
20. | Підготовка пам'ятки для батьків про порядок реагування та способи повідомлення про випадки булінгу (цькування) щодо дітей, заходи захисту та надання допомоги дітям | Жовтень | Заступник директора з НВР |
21. | Консультування батьків щодо захисту прав та інтересів дітей | Протягом року | практичний психолог, соціальні педагоги |
22. | Проведення консультацій психолога з питань взаємин батьків з дітьми | Протягом року | практичний психолог, соціальні педагоги |
Національна "гаряча лінія" з попередження домашнього насильства, торгівлі людьми та ґендерної дискримінації 0 800 500 335 або 116 123 (короткий номер з мобільного).Нціональна дитяча “гаряча лінія” 0 800 500 225 або 116 111 (для дзвін
Три тижні без школи - це не значить, що весь час потрібно провести з гаджетами або перед телевізором. Існує безліч занять, які сподобаються дітям й будуть для них корисними. Відволікти дитину від телефону – не легка справа, але реальна. Якщо дитині запропонувати цікаві альтернативні ігри, вона неодмінно погодиться провести час граючись з вами, ніж сидітиме в гаджеті.
Психологи пропонують декілька ідей для проведення корисного дозвілля з дітьми:
•Настільні ігринеодмінно мають захопити вашу дитину. Їх варто обирати за віком. Для учнів початкової школи буде цікаво пограти у «ходилки-бродилки з кубиком», для підлітків та старшокласників – монополію та інші ігри, які розвивають логічне мислення. Лото, карти, пазли – теж будуть цікаві для дітей будь-якого віку.
•Заняття для розвиткутеж будуть доречні. До цієї категорії можна віднести розмальовки, ліплення з пластиліну. Звичайно ж, такий вид діяльності сприяє розвитку творчих здібностей. А ще можна запропонувати дитині виготовити фотоколаж сім’ї. На великому аркуші паперу можна намалювати велике дерево, на гілках якого приклеїти фотографії членів сім’ї. Таке заняття неодмінно сподобається вашій дитині.
•Хатні справи.Долучайте дітей до домашньої роботи – їм цікаво, а для вас неабияка допомога. Можна разом помити посуд, приготувати смачну страву або полити вазони. А ще можете разом з дитиною посадити якусь рослину в горщик та стежити за її ростом.
•Звичайне читання перетворіть у гру.Після прочитання казки або оповідання спробуйте разом з дитиною влаштувати за її мотивами домашній театр. Цікавим для дітей буде також театр тіней. Для цього необхідно встановити настільну лампу біля стіни і руками показувати фігури тварин.
•Ведення щоденника.Купіть для дитини гарний блокнот, який застібається на замочок чи закривається на ключик. Їх у продажі є безліч варіантів. Запропонуйте своєму чаду щоденно вести блокнот, записувати туди свої думки та описувати, як минув день. Це допоможе розвивати пам’ять дитини та розвине здатність чітко висловлюватися.
Тема булінгу на сьогодні є резонансною. За даними досліджень, Україна увійшла до ТОП-10 країн із поширеною дитячою агресією у школах. Жертвами при цьому є здебільшого учні від 11 до 15 років.
Верховна Рада України 18 грудня 2018 року прийняла Закон України №8584 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо протидії булінгу», який вперше визнає юридично поняття булінгу в українському законодавстві та передбачає відповідальність не тільки за вчинення, але й за приховування випадків булінгу.
Законом визначено, що булінг (цькування) – це діяння учасників освітнього процесу, які полягають у психологічному, фізичному, економічному, сексуальному насильстві, у тому числі із застосуванням засобів електронних комунікацій, що вчиняються стосовно малолітньої чи неповнолітньої особи або такою особою стосовно інших учасників освітнього процесу, внаслідок чого могла бути чи була заподіяна шкода психічному або фізичному здоров’ю потерпілого.
Закон вносить зміни до Кодексу України про адміністративні правопорушення, згідно з якими встановлюється відповідальність за булінг.
Так, вчинення булінгу тягне за собою накладення штрафу від 850 до 1700 грн або громадські роботи на строк від 20-ти до 40-ка годин.
Водночас за булінг, вчинений групою осіб або повторно протягом року після накладення адміністративного стягнення, законом встановлено штраф від 1700 до 3400 грн або громадські роботи на строк від 40 до 60 годин.
Булінг, вчинений дітьми від 14-ти до 16-ти років, тягне за собою накладення штрафу на батьків або осіб, які їх замінюють. Його розмір, відповідно до ухваленого закону, становить від 850 до 1700 грн або громадські роботи на строк від 20 до 40 годин. Водночас законом визначено покарання за приховування випадків булінгу педагогічним, науково-педагогічним, науковим працівником, керівником або засновником закладу освіти.
Так, неповідомлення керівником закладу освіти уповноваженим підрозділам органів Національної поліції України про випадки булінгу тягне за собою накладення штрафу від 850 до 1700 грн або виправні роботи на строк до одного місяця з відрахуванням до 20% заробітку.
Також внесені зміни до Закону «Про освіту». Зокрема, вводиться визначення терміну «булінг» як «моральне або фізичне насильство, агресія у будь-якій формі або будь-які інші дії, вчинені з метою викликати страх, тривогу, підпорядкувати особу своїм інтересам, що мають ознаки свідомого жорстокого ставлення».
У законі визначаються механізми протидії цьому явищу, серед них:
Заклади освіти також зобов’язуються забезпечувати на своїх веб-сайтах відкритий доступ до правил учнів, плану заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу, порядку подання та розгляду заяв про випадки булінгу від здобувачів освіти, їхніх батьків.
Окрім того, освітньому Омбудсмену надається право здійснювати перевірку заяв про випадки булінгу в закладі освіти, повноту та своєчасність заходів реагування на такі випадки з боку педагогічних, науково-педагогічних, наукових працівників, керівництва та засновника закладу освіти; отримувати інформацію від центрального органу виконавчої влади у сфері освіти і науки щодо загальної кількості випадків булінгу у закладах освіти за певний період.
Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.